Historie JAWA Divišov

Zakladatelem podniku se stal motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Na přání svých spolujezdců, se kterými závodil v roce 1949 v Anglii na Šestidenní motocyklové soutěži, začal vyrábět ve své dílně náhradní díly na motor JAP. Velký zájem o díly podnítil  Jaroslava Simandla ke stavbě kompletního motoru JAP. V roce 1950 byl vyroben první dlouhozdvihový motor S 45, později nazývaný ESO. Těchto motorů však bylo vyrobeno jen něco málo přes třicet, a přešlo se na výrobu  krátkozdvihu, který se užívá do dnes. Motory se záhy začaly montovat do rámů vlastní výroby, čímž byla zahájena produkce kompletních motocyklů ESO. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody a byl vyroben prototyp monopostu F3 s celohliníkovou karosérií. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu JAWA Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou JAWA. Divišovské stroje se díky své moderní koncepci prosazovaly v celém světě. Největší slávu této značce přinesli koncem padesátých a v šedesátých letech jezdec Barry Briggs a začátkem sedmdesátých a osmdesátých let jezdci Mauger a Olsen.

Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu JAWA Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou společností. V roce 1994 byl podnik privatizován.

JAWA v Divišově jako jedna z mála přežila a výrazně posunuje technický rozvoj ve světovém plochodrážním sportu. ESO a JAWA se staly nejúspěšnější značkou v 75leté historii ploché dráhy. Dodnes se v Divišově vyvíjí a vyrábí kvalitní motocykly a motory na krátkou, dlouhou, travnatou a ledovou plochou dráhu. V dealerské síti se prodává více než 90 procent produkce do 252 zemí pěti kontinentů.